Skapad den 2020.06.15
Uppdaterad den 2020.06.15

Tre sätt att få sociala medier att jobba för din verksamhet

Sociala medier har blivit en viktig marknadsföringskanal för många företag. Här är några tips på hur du lär känna din målgrupp, hittar nya kunder och ökar försäljningen genom att vara aktiv och annonsera på sociala nätverk.

1. Använd sociala medier för att hitta nya kunder 

När sökmotorannonsering med Google Adwords i spetsen slog igenom efter millennieskiftet blev det ett välkommet alternativ till tidningsannonser för många företag. Att annonsera i dagspressen är dyrt! För att inte tala om Tv-reklam. Bara några år senare tog de sociala medierna fart och idag när människor dagligen använder nätverk som Facebook, Instagram m.fl. finns det mycket att vinna på att marknadsföra sin verksamhet även här.  

Den stora fördelen med sociala medier är att det är betydligt lättare att rikta marknadsföringen till en viss målgrupp. Förutom de vanliga ”parametrarna” som ålder, kön, yrke och intresse kan målgruppen ringas in på en mängd olika sätt, till exempel genom att en annons för presentkort endast visas för personer som har vänner som snart fyller år. På samma sätt kan en nätbutik som säljer leksaker välja att deras annonser endast ska visas för småbarnsföräldrar. Ingen annan marknadsföringskanal kommer i närheten av den precision som annonsering i sociala medier erbjuder. 

 

2. Använd sociala medier för att öka försäljningen  

Alla som har en nätbutik vet att människor sällan handlar vid första besöket. Visst händer det att människor gör impulsköp, men det är knappast något att förlita sig på. Beroende på vilken produkt det handlar om kan det ta dagar, månader eller till och med år innan kunden bestämmer sig för att genomföra köpet.  

Det är inte för inte som marknadsförare talar om “köpresan”, dvs. att det vanligtvis sker många kontakter mellan kunden och det säljande företaget innan kunden bestämmer sig för att slå till. En tumregel är att köpresan tar en vecka (från det att kunden upptäcker ditt företag tills hen gör sitt första köp). Därför är sociala medier den perfekta platsen för dig som ”researrangör“. Här är ett exempel på hur det kan gå till: 
  
Föreställ dig att du har ett företag som säljer hundfoder och att du lagt ut en annons på Facebook. En hundägare ser annonsen, men köper ingenting (han har redan har tillräckligt med hundmat hemma och känner sig lite tveksam över att byta till ett nytt märke). Men han bestämmer sig för att följa din sida, eftersom han gillar att läsa om hundar. En vecka senare börjar påsen hemma ta slut och efter att ha läst två av dina Facebook-inlägg beslutar han sig för att ge produkten en chans och gör en beställning. 

 

3. Använd sociala medier för att lära känna dina kunder 

Att veta hur kunderna tänker och vad de vill ha är nyckeln till att lyckas med sin marknadsföring. På sociala medier har du en unik möjlighet att “umgås” med dina potentiella kunder och lyssna på vad de har att säga. Det bör du utnyttja!  

Vilka trender är på gång och hur kan jag förbättra mina produkter? 

Att delta i vissa grupper på nätet, eller åtminstone följa hur snacket går, är ett bra sätt att hålla koll på aktuella trender och tendenser. Åter till exemplet med dig som säljare av hundfoder: Du följer en Facebook-grupp för hundälskare och under de senaste veckorna har du märkt att fler och fler skriver om vegetarisk hundmat. Du utvecklar en serie produkter som riktar sig till människor som de som gjort inläggen om veggmat för hundar. När konkurrenterna upptäcker trenden och tar fram sina egna produkter är du redan nummer ett! 

 

Lär dig prata som dina kunder 

Hur företag beskriver sina produkter skiljer sig ofta från hur kunderna talar om dem. Men varför framhålla en viss egenskap hos produkten, när kunderna i själva verket är intresserade av någon helt annan egenskap? På sociala medier kan du snabbt skaffa dig en inblick i hur kunderna tänker och anpassa ditt innehåll så att de lyssnar på vad du har att säga.