Skapad den 2020.10.08
Uppdaterad den 2020.10.08

Att tänka på när du skapar innehåll

Innehållsmarknadsföring är ett effektivt sätt att nå ut till nya målgrupper, skapa lojala kunder och bygga varumärken. Om ämnet är nytt för dig rekommenderar vi att du börjar med att läsa bloggartikeln ”Vad är innehållsmarknadsföring?”. 

Innehållsmarknadsföring går ut på att skapa innehåll som är anpassat för en viss målgrupp och en viss kanal, och det kan du göra på många olika sätt. Det viktiga är att det innehåll du publicerar är intressant för målgruppen och bidrar till att du når dina affärsmål. Börja därför med att göra en plan. 

Din innehållsstrategi bör ge svar på följande:  

1. Vem är din målgrupp? 

2. Vad är syftet med innehållsmarknadsföringen? 

3. Hur ska du gå tillväga när du skapar innehåll? 

Det spelar ingen roll i vilken ordning du tar itu med dessa frågor. Det viktiga är att du får reda på vilken typ av innehåll du bör skapa för att nå dina mål. Låt oss börja med den första frågan, vem.  

 

Vem är din målgrupp? 

För att du ska lyckas med din innehållsmarknadsföring behöver du skapa innehåll som är relevant och intressant för målgruppen. Därför måste du först ta reda på hur din målgrupp ser ut.  

En målgrupp består av många olika människor, vilket komplicerar saker och ting. Ett sätt att komma runt detta problem är att föreställa sig att målgruppen är en enda person, som har en viss ålder och ett visst yrke etc. 

Låt oss till exempel säga att din målgrupp är en 40-årig man som är gift och har två barn, bor i en småstad och driver en liten bilverkstad. Låt oss kalla honom Martin. Vad skulle en sådan person kunna vara intresserad av? Vi vet att han är småföretagare och att han förmodligen köper in reservdelar till bilar då och då. Han bor på en mindre ort. Hur påverkar det hans liv, jämfört med om han hade bott i en storstad? Vad gör människor i hans ålder? Hur är det att vara gift och ha barn, barn som kanske är tonåringar?  

Skriv ner en lista över saker och ting som han kan tänkas vara intresserad av. Listan kommer du att ha användning av längre fram. 

Om du vill lära dig mer om hur man definierar en målgrupp kan vi rekommendera artikeln Fem saker du bör göra innan du spenderar en enda krona på marknadsföring.  

 

Vad är syftet med innehållsmarknadsföringen? Är innehållet intressant för målgruppen? 

Syftet med innehållsmarknadsföring är att nå ett specifikt affärsmål. Det primära målet för alla företag är förstås att generera vinst, men det är inte till mycket hjälp när du ska planera din innehållsmarknadsföring. Genom att dela in målet ”vinst” i delmålen ”uppmärksamhet”, ”övervägande”, ”köp”, även kallat köpresan eller köptratten, blir det lättare att koppla samman målen med målgruppens behov. Så här går det till: 

Uppmärksamhet 

Här är målet att attrahera människor, dvs. att få dem att besöka din webbplats. På det här stadiet kan du inte förutsätta att människor är intresserade av ditt företag eller dina produkter, därför är det bättre att berätta om något som du tror att de kan vara intresserade av. Ta nu fram listan du gjorde tidigare om din målgrupp. Finns det något på listan du kan berätta om, som du sedan kan koppla till ditt företag? Låt oss säga att du säljer oljefilter för bilar och vill att Martin (din målgrupp) ska handla av dig. Martin kanske inte är på jakt efter en ny leverantör av oljefilter, men han skulle kunna vara intresserad av videor som visar hur andra bilmekaniker jobbar. Så då blir frågan: Hur ska du gå tillväga för att skapa eller dela den typen av innehåll? 

Utvärdering 

Här är målet att Martin ska välja att handla oljefilter från ditt företag, så försök skapa innehåll som sticker ut och gör dig attraktiv som leverantör, såsom tester, kundutlåtanden, installationsguider m.m.  

Köpbeslut 

Hur kan ditt företag hjälpa små bilverkstäder? Kan du erbjuda bra priser även vid mindre beställningar? Snabba leveranstider? Skapa ett innehåll som handlar om den här typen av fördelar. 

Hur ska du gå tillväga för att skapa innehåll och hur ofta ska du publicera? 

Att skapa innehåll är ingen liten uppgift och det kan vara mycket att sätta sig in i för den som inte har gjort det förut. Är du duktig på att skriva eller filma? Eller är du en bra föredragshållare? Då kanske du kan skapa ett liveevent eller varför inte en egen podd? Fundera på vad du kan göra själv och skapa innehåll utifrån det.  

Att skapa innehåll tar tid. En professionell skribent kan skriva fem bloggartiklar i veckan, men om du inte är van kan det vara nog så svårt att skriva en. Anpassa din plan efter dina förutsättningar och hur mycket tid du har. 

 

Sammanfattning 

När du har fått svar på frågorna ovan kan du göra en plan och sätta igång med din blogg, YouTube-kanal eller vad nu tänkt göra. Det finns inga rätta svar. Varje målgrupp är unik och det bör din innehållsmarknadsföring också vara.