Skapad den 2020.10.01
Uppdaterad den 2020.10.01

Vad är innehållsmarknadsföring? En översikt

Innehållsmarknadsföring, eller content marketing som det heter på engelska, har blivit extremt populärt på senare år och används av både stora och små företag. Men vad är det egentligen och hur kan ditt företag ha nytta av det? 

Skillnaden mellan innehållsmarknadsföring och annonsering 

 

Det första du behöver veta om innehållsmarknadsföring är att det inte är detsamma som annonsering.  

Annonsering är marknadsföring som ”pushar” material på en målgrupp som eventuellt skulle kunna vara intresserad av den produkt eller tjänst som erbjuds. Exempel: TV- och radioreklam, Facebook- och Google-annonser. 

Innehållsmarknadsföring å andra sidan är en form av ”pull-marknadsföring”, och handlar om att skapa material som skapar intresse för en produkt eller tjänst. Exempel: bloggar, guider, tips och råd. 

Även om det finns en tydlig skillnad mellan dessa två marknadsföringsmetoder, behöver den ena inte utesluta den andra. Att använda innehållsmarknadsföring i kombination med annonsering kan vara mycket effektivt. 

 

Vad menas med innehåll? 

 

Låt oss ta en titt på begreppet innehåll innan vi går djupare in på ämnet innehållsmarknadsföring. Det första många tänker på när de hör ordet innehåll är bloggar. Och visst, en blogg är innehåll, men innehåll kan vara mycket annat också. Alla företag är olika och en blogg är inte nödvändigtvis det mest effektiva sättet att marknadsföra dina produkter. I den här artikeln används ordet innehåll om allt som förmedlar någonting – en idé, en berättelse eller en känsla. Innehåll kan vara alltifrån text och bilder till en video, en hemsida eller ett månadsmagasin. 

 

Vad är innehållsmarknadsföring? 

 

Innehållsmarknadsföring är en marknadsföringsmetod som handlar om att löpande skapa innehåll som är relevant och värdefullt för en bestämd målgrupp i syfte att uppmuntra kunderna till handling, till exempel att gilla en Facebook-sida, köpa något eller rekommendera företagets produkter till sina vänner. 

”Content is king” skrev Bill Gates i en artikel från 1996 och uttrycket har sedan dess varit ett av de mest kända uttrycken inom e-handelsmarknadsföring. Och inte utan orsak. Det finns ingen annan marknadsföringsmetod som kommer i närheten av innehållsmarknadsföring när det gäller att sprida kunskap om en produkt och skapa lojala kunder. Men i motsats till betald annonsering och riktade marknadsföringskampanjer är innehållsmarknadsföring en långsiktig strategi som kräver en hel del ansträngning och kan vara tidskrävande – något man bör vara medveten om. 

 

Hur kan jag använda innehållsmarknadsföring för att nå mina affärsmål? 

 

Hur företag använder innehållsmarknadsföring varierar kraftigt. Men syftet är förstås att nå ett visst mål. Här är några exempel: 

  

1. Öka medvetenheten 

 

I jämförelse med traditionella marknadsföringskanaler (TV, radio, tryckta broschyrer) är det relativt billigt att annonsera på nätet (Facebook, Google etc.), vilket har gjort det möjligt även för mindre företag att nå ut till en bredare målgrupp. Men även annonspriserna på nätet har ökat vilket fått många småföretagare att istället använda innehållsmarknadsföring för att nå sina kunder. De vanligaste typerna av innehållsmarknadsföring är sökmotoroptimering och bloggar. 

  

 Sökmotoroptimering 

  

Sökmotoroptimering är ett samlingsnamn för ett antal metoder som används för att få en hemsida att hamna så högt som möjligt i resultatlistan när människor söker på vissa nyckelord. En viktig del av sökmotoroptimeringen är att publicera relevant innehåll, till exempel bloggartiklar. De flesta människor använder fortfarande Google och andra sökmotorer för att hitta saker och ting, och ju högre upp du hamnar i resultatlistan desto fler besökare får din hemsida. 

 

Gästbloggning 

 

Gästbloggning är när du skriver innehåll för en webbplats som inte är din egen. Som tack för hjälpen får du en länk till din egen webbplats. Metoden var tidigare mycket vanlig på nätet men har minskat i popularitet på grund av att bloggartiklarna ofta inte håller tillräckligt hög kvalitet. 

 

2. Skapa förtroende 

 

Människor handlar inte av vem som helst. Att visa för kunderna att de kan lita på ditt företag är viktigt, särskilt om du driver en webbutik. Det kan du göra genom att publicera relevant och intressant innehåll, till exempel på sociala medier. 

 

3. Stärk ditt varumärke 

 

Vad människor tänker om och förknippar med ditt varumärke eller ditt företag (billigt, hög/låg kvalitet, premiummärke etc.) är viktigt för att du ska lyckas på längre sikt. Innehållsmarknadsföring kan användas för att kommunicera de värderingar du vill bli förknippad med. Hur du kommunicerar, vilka bilder/videor du publicerar etc. – allt kan bidra till detta. Din varumärkesstrategi bör omfatta alla aspekter av företaget och hur du driver det.