Vad är återmarknadsföring och hur kan du använda detta för att öka försäljningen?

 

Martins hund Charlie verkade lida av klåda eftersom han kliade sig hela tiden. Martin tog därför med sig Charlie till en veterinär, som berättade att ett vanligt loppschampo borde göra susen. När Martin kom hem googlade han på loppschampon och hittade två märken som verkade vara bra. Mitt i läsningen kom han på att han var bjuden på middag och att han redan var sen. Han bestämde sig för att göra inköpet en annan gång och stängde snabbt av datorn. När han följande dag var inne på Facebook dök det upp en annons om ett av de schampon han inte hunnit köpa kvällen innan. Perfekt! Han slog till. 

 
Så här går det ofta till när vi handlar på nätet. Att just den här annonsen dök upp i Martins flöde dagen efter att han hade läst om loppschampon på nätet kallas återmarknadsföring. Den här annonseringsmetoden har blivit allt vanligare på senare tid, inte minst för att den är ett effektivt sätt att skaffa nya kunder. Orsaken är följande … 

 

Shopping i den digitala tidsåldern 

 
I dag nås vi av tio gånger fler reklambudskap än vi gjorde på 1970-talet. Skälet är naturligtvis att det är förhållandevis billigt att marknadsföra produkter på nätet och i sociala medier, vilket har fått annonseringen att växa explosionsartat. Detta skifte inom marknadsföring har även förändrat människors köpbeteende på bland annat följande sätt: 
 

  1. Många fler alternativ. Dagens konsumenter har mängder av alternativ att välja mellan och tar ofta god tid på sig innan de bestämmer sig för att göra en beställning. 
  2. Fler distraktioner. På grund av alla valmöjligheter blir dagens konsumenter lätt distraherade när de handlar. 
  3. Mer information. På internet kan man enkelt hitta mängder av information om en produkt och därför är konsumenterna inte längre lika beroende av annonser och annan reklam. 
  4. Minskat förtroende. Den höga förekomsten av bedrägerier och fejkade annonser har gjort att människor blivit mer försiktiga när de handlar. 
     

På grund av dessa förändringar har även köpresan förändrats – den handlar inte längre om att en kund tar en titt på en produkt och sedan köper den. Ofta krävs det hela sju interaktioner med kunden innan det blir ett köp. Att visa en annons vid ett enda tillfälle är med andra ord långt ifrån tillräckligt för att få kunden att trycka på beställningsknappen. Den som vill lyckas med e-handel måste bygga en relation med sina kunder och skapa förtroende. Det är här återmarknadsföring kommer in i bilden. 

 

 
Vad är återmarknadsföring? 

 
Återmarknadsföring, (remarketing på engelska) är en metod för att nå ut till dem som till exempel besökt din webbplats eller tittat på en video på din Facebook och därför kan vara intresserade av dina produkter. Du har säkert varit med om att det dyker upp annonser om produkter som du nyligen läst om på nätet. Detta kallas återmarknadsföring. 

De största plattformarna för återmarknadsföring är Facebook och Google. Många företag använder sig av båda dessa plattformar eftersom det ger en större täckning. För att använda dig av återmarknadsföring behöver du lägga in en särskild kodsnutt på din hemsida eller i din app. När koden är på plats kan du i olika kanaler, t.ex. Google och Facebook, visa annonser för personer som har besökt din hemsida. 

 

Fördelarna med återmarknadsföring 

 
Det är viktigt att du bygger en relation med dina besökare, vilket du kan åstadkomma genom att visa flera annonser för var och en av dem. Med återmarknadsföring kan du göra just det och eftersom annonserna är riktade till specifika personer blir marknadsföringen både effektivare och billigare. Du kan dessutom anpassa budskapet så att det blir mer relevant för mottagaren. 

 

Visa annonsen för rätt personer 

 
Ju träffsäkrare annonsering, desto lägre marknadsföringskostnader. Återmarknadsföring kan visserligen inte användas till att hitta nya potentiella kunder, men kostnaderna blir lägre eftersom annonserna endast visas för personer som redan har visat intresse för dina produkter. Och du kan öka effektiviteten ytterligare genom att segmentera dina besökare utifrån vilka och hur många sidor de besökt på webbplatsen. Du kan till exempel ange att en annons endast ska visas för personer som besökt fem sidor och lagt en produkt i varukorgen. Med hjälp av återmarknadsföring kan du uppmuntra dem att fullfölja sitt köp. 

 

Annonsera vid rätt tidpunkt 

 
Uppmärksamhet är en lyxvara och det händer ofta att kunder inte slutför sitt köp för att något annat kom emellan. Med återmarknadsföring kan du påminna kunden om köpet senare – samma dag, vecka eller månad. 

 

Förmedla rätt budskap 

 
Den gyllene regeln för modern marknadsföring är att nå ut med rätt budskap till rätt person vid rätt tidpunkt. Ett tips är att segmentera besökarna i mindre grupper. På så sätt blir det lättare att anpassa budskapet i annonsen så att den får ett större genomslag.  

Låt oss säga att någon letar efter stolar och går in på en webbshop som säljer möbler. Istället för att visa en annons med sängar, skåp och andra möbler som personen inte är intresserad av kan vi visa en annons om en stol. Vi kan också återmarknadsföra den specifika stol som personen verkade vara intresserad av. Detta gör inte bara annonsen mer relevant och intressant, det blir dessutom billigare.