Skapad den 2022.06.14
Uppdaterad den 2022.06.14

Har ditt företag ”rätt” namn?

Ditt företagsnamn är ditt ansikte utåt. Det är ditt varumärke. Alla kända varumärken, såsom IKEA, Volvo, Adidas eller Coca Cola har en gång startat som mycket små företag - en svindlande tanke! Att välja företagsnamn är roligt och nästan högtidlligt, men gör du det bästa valet? Vi ger dig några tips att tänka på när du ska döpa ditt företag. 

Tänk som en kund 

Du vill att dina framtida kunder enkelt ska hitta dig. Därför ska ditt företagsnamn vara enkelt att stava till och lätt att uttala.  

Dessutom är det bra om namnet avslöjar vad du erbjuder för varor eller tjänster. Många döper sitt företag efter sitt eget namn, men det säger inte något om själva produkten. Dessutom googlar vi mer än någonsin och då är det toppen om ditt namn talar om för de som söker vad det är du säljer. 

Det är också en god idé att tänka globalt redan från start. Fungerar ditt företagsnamn på engelska som är ett världsspråk? Du kanske ska undvika att ha å, ä och ö i namnet - om det går. 

Vilken målgrupp vänder du dig till? Behöver du tänka på något särskilt vad gäller namnval i förhållande till den målgrupp du vänder dig till?  

Vi människor är vanedjur och har ett namn satt sig, är det inte helt lätt att byta. 

Tänk som en marknadsförare 

Ditt företagsnamn är ditt varumärke! Du kommer att göra en logoyp av namnet vilket påverkar valet av namn. Ett långt namn låter sig inte väl formas till en snygg logotyp. Ditt företagsnamn behöver sticka ut, vara unikt och bli ihågkommet; de finns miljontals företag och du vill bli hittad i etern.  

Ditt företagsnamn bör fungera som ett domännamn. Det betyder att namnet ska vara sökoptimerat, dvs det ska gå lätt att ranka högt på relevanta googelsök. Du behöver således få med något av dina viktigaste sökord i företagsnamnet. Tänk också på hur ditt företagsnamn kan användas i olika marknadsföringskanaler, exempelvis på Instagram, Facebook, Twitter, Youtube, mm, men även i mer traditionella sammanhang såsom TV-reklam och tidningsannonser. 

Kommer du att använda dig av slogans? Det kan vara svårt att i förväg bestämma hur ett namn ska användas i en fångande slogan, men ett namn som är lätt att rimma på kan kan vara en god idé. 

Visualisera ditt namn. Du vill att det ska gå snabbt att få en positiv bild i huvudet när någon hör eller läser ditt företagsnamn. 

Ett företagsamma får gärna vara positivt, fångande och coolt - men - alltför trendiga namn är riskabelt eftersom trender idag är en färskvara. 

Regler för att få registrera ett företagsnamn 

Det finns regler och riktlinjer för att skapa företagsnamn. Bolagsverket har gjort en lista på vad du får eller inte får göra när det gäller att skapa ett företagsnamn som vi starkt rekommenderar att du läser. Framför allt, slipper du krångel, och ditt företagsnamn går snabbt igenom och blir godkänt. Några exempel på vad som gäller: 

Först och främst kan ingen annan heta samma sak; det måste gå att särskilja ditt företagsnamn från andra företag och ej heller låta så lika att det kan förväxlas med andra. 

Namnet kan inte enbart innehålla en ort, exempelvis ”Stockholm” och inte heller enbart ett efternamn. 

Det ska harmoniera med den verksamhet du har och får inte vara förvirrande eller vilseleda potentiella kunder eller leverantörer. 

Namnet får inte innehålla diskriminerande eller kränka någons upphovsrätt. 

Namnregler för olika företagsformer 

Har du en ekonomisk förening, måste namnet innehålla ordet ”ekonomisk förening” eller ”ek.för”.  

Driver du ett kommanditbolag behöver företagsnamnet innehålla ordet ”kommanditbolag”. 

Har du ett handelsbolag, gäller detsamma; då måste ordet ”handelsbolag” förekomma i ditt företagsnamn. 

Slutligen, driver du ett aktiebolag, måste ordet ”AB” eller ”aktiebolag” finnas med och det får inte finnas två aktiebolag med exakt samma namn. Läs mer på Bolagsverkets hemsida. 

Spåna fram ett namn 

När du har reglerna klart för dig, är det bara att sätta igång! Gör processen kort men effektiv - och rolig. Här kommer några sista tips. Inspireras av: 

  • Sagor, mytologi, litteratur 
  • Kartor  
  • Språk 
  • Förkortningar 
  • Initialer  

Här är några exempel som du kanske känner igen: 

  • Fiat är ett italienskt bilmärke. Namnet är en akronym av Fabbrica Italiana Automobili Torino (och fiat på latin betyder låt det bli gjort).  
  • Namnet Google kommer av den matematiska termen ”googol” som betecknar talet 10100. 
  • Nikes namn är taget efter den grekiska segergudinnan Nike.   
  • Odd Molly, ett känt klädmärke, har hämtat inspiration från Molly, en kvinna som levde ett bohemiskt skaterliv i Venice Beach på 80-talet. 

Vi på Capitalbox önskar dig lycka till med att hitta ett passande och fängslande företagsnamn och hoppas att ditt företag blir så välkänt att ditt namn kommer att finnas på allas läppar inom en snar framtid. Om du har några krav för företagslån eller företagskredit är vi bara ett klick bort.