Checklista för att förbereda ditt företag för perioden efter storhelgerna

2019-12-16
företag checklista

Många små och medelstora företag påverkas av att marknaden saktar ned på vintern och speciellt efter julhandeln. För en del företag inträffar detta efter en kraftig försäljningsökning, medan det för andra företag bara handlar om att verksamheten är säsongsbunden. 

Perioden efter julhandeln kan vara svår för alla små och medelstora företag, men du kan använda den till din fördel.  Här följer några tips på hur du kan hantera perioden och göra det bästa av den för ditt företag: 

  1. Uppdatera dina onlinerecensioner 

    Om du har haft en bra försäljningsperiod är det ett perfekt tillfälle att be dina kunder om feedback.  Gör det enkelt för dina kunder att lämna kommentarer eller dela erfarenheter med andra och med dig!  

    Det ger dig ett utmärkt tillfälle att få se var styrkan i ditt företag ligger och visar dig även var det finns rum för förbättringar. 

    Om din verksamhet är inom detaljhandel karaktäriseras perioden efter julhandeln oftast också av byten och returer.  Använd detta tillfälle för att kommunicera med dina kunder och anpassa din produkt.  När du har gjort dina efterforskningar och genomfört ändringar kan antalet returer minska i framtiden!  Det är vad vi räknar med! 
     
  2. Planera för nästa år  

    Bara för att din bransch går på sparlåga för tillfället behöver inte du också göra det!  Utnyttja den extra tiden till att planera för nästa år.  Här är några områden du kan arbeta med: 

    •Sätt nya mål  
    •Skapa innehåll i förväg  
    •Planera din budget 
    •Kom på nya idéer
     
  3. Lansera en ny tjänst eller produkt eller skapa ett service- eller produktpaket 

    De lugnare perioderna är ett utmärkt tillfälle att prova på nya saker!  Eftersom du har mer tid över kan du presentera något nytt för dina kunder. Som företagsägare kan du fundera på:

    •nya produkter 
    •ny service  
    •en utökad eller ny version av något du redan erbjuder  
    •att sätta ihop tjänster eller produkter i ett lönsammare paket  

    Att lansera nya produkter eller ändra på befintliga är en tidskrävande process.  Använd den extra tiden till att utveckla det området.  Leta efter möjligheter att täcka din kunds behov, fundera på hur du kan marknadsföra produkten och räkna på vad vinsten kan bli.  

    Tänk på att nya erbjudanden också kan få försäljningen att öka.
     
  4. Visa din uppskattning 

    Eftersom de gångna veckorna har varit väldigt hektiska kan du nu ta tillfället i akt att nå ut till dina mest lojala kunder.  Visa dem uppskattning för att de stöder ditt företag.  Ta fram ett specialerbjudande eller ett exklusivt, personanpassat förslag.  

    Kunder som har varit lojala hela året kommer att uppskatta det.  
     
  5.  Gör ändringar 

    Ett nytt år ses av många som en möjlighet till en ny början.

    Om du har tänkt presentera ett nytt märke eller en ny stil i dina inlägg i sociala medier är det här ett bra tillfälle att göra det.  Dina följare kommer att märka av förändringen och uppskatta den.  Detta eftersom de flesta förväntar sig förändringar i början på det nya året.
     
  6. Tänk positivt

    Att se försäljningen minska och inte leva upp till ens förväntningar kan vara allt annat än motiverande.  Men försäkra dig först om att dina förväntningar motsvarar prognoserna för den här perioden. 

    Kom ihåg att det var din motivation som fick dig att starta ditt företag och att det krävs uthållighet för att gå vidare!  Så fortsätt att vara positiv och produktiv. Fokusera på vad du redan har uppnått och tveka inte att göra upp planer för framtiden.  Om du blickar framåt kommer du lättare igenom svåra perioder. 
     
  7. Ta hand om kassaflödet 

    Om du förväntar dig att försäljningen kommer att minska kan du se till att kassaflödet klarar det. Genom att se till att löner, fakturor, utgifter och extra kostnader betalas i tid, skyddar du ditt företag under den här lugnare perioden.  Extra finansiering, som ett företagslån, kan också vara en bra lösning för att se till att du klarar en eventuell tuff period.

    Här kan CapitalBox bli en bra partner, eftersom vi hjälper företag att bibehålla tillväxten med våra företagslån.  Med bara några klick kan du ta reda på hur mycket pengar ditt företag kan få.  Ansök om ett företagslån här
     
  8. Var inte rädd för att be om hjälp 

    Förmågan att delegera är oumbärlig för företagsägare.  Det kan spara mycket tid och pengar. 

    Om ni är ett litet team i företaget och alla har händerna fulla, bredda ditt perspektiv.  Att ta in tjänster utifrån är också ett bra test för ditt företag.  Undersök alternativen och fundera på inom vilka områden ditt företag kan få stöd.  
     

Om du förväntar dig en lugnare period efter julhandeln föreslår vi att du utforskar den mer strategiska aspekten av ditt företag, planerar mer och sätter tydliga mål för 2020! Då kan du koppla av och njuta av jul och nyår med familj och vänner.  

Kom ihåg att behålla en positiv attityd, kommunicera med dina kunder och våga be om hjälp.