Skapad den 2022.06.14
Uppdaterad den 2022.06.14

Välj rätt betallösning

Smidiga betallösningar har blivit alltmer eftertraktat då e-handeln har ökat lavinartat under de senaste två åren. Det ska gå snabbt och det ska vara enkelt. Annars riskerar du att förlora viktiga kunder på målsnöret, dvs de lämnar köpsajten precis när de ska betala. Vilka betallösningar kan du välja mellan och vilken lösning kommer du till slut att välja? 

Kontantbetalning 

Det äldsta sättet att betala för en vara. Vi går mer och mer mot ett kontantlöst samhälle, dock går det fortfarande att betala kontant. För att kunna genomför en kontantbetalning, måste du som företagare både ha ett kassasystem och redovisa din dagskassa senast dagen efter. att ta betalt kontant. Du som företagare måste då ha ett kassaregister och redovisa din dagskassa senast dagen efter 

Kortbetalning 

Kortbetalning fungerar både på nätet och i realtid när kunden handlar. Pengarna reserveras direkt. Kortbetalning kräver antingen en webblösning om du har en nätbutik eller en kortläsare om du har en fysisk butik. Du kan också behöva en mobil dosa via internet.  

Faktura 

Ska du använda dig av faktura, behöver du ta hänsyn till ett par saker. Dels hur lång kredit du ska ge dina kunder och dels om du ska erbjuda elektronisk faktura eller pappersfaktura. Det enklaste kan vara att erbjuda faktura via en faktureringstjänst. Du sparar både tid och pengar och faktureringstjänsten skickar antingen elektroniskt eller på papper. 

Direktbetalning 

Pengarna går direkt från kundens konto till ditt företagskonto så fort kunden har godkänt transaktionen via sitt mobila band-id. En del lösningar sker via tredje part, bl a om du driver en nätbutik. Exempel på leverantörer av den här typen av tjänst är Klarna, Paypal, Strip med flera. 

Att använda en betallösning är ett mycket effektivt sätt när du vill täcka så många betalsätt som möjligt. Du har bara ett avtal med din betallösning och du slipper teckna inlösenavtal med flera olika parter. Dessutom stärker en lösning av det här slaget ditt varumärke - kunderna ser det som en trygghet att handla i en butik med en pålitlig betalleverantör. 

Swish 

Mobilen gör jobbet! Dina kunder behöver varken kontanter eller kort utan de betalar enkelt med en mobiltelefon. Via appen ”swish” gör kunden en direktbetalning rätt in på ditt företagskonto. Det är enkelt att administrera - både om du har en butik eller om du är ute och säljer.  

Ska du använda Swish, får du ett speciellt företagsnummer så att dina kunder kan sätta in pengar och du ser omgående om pengarna har kommit in. Swishbetalningar har och fortsätter att öka. De som använder Swsih, tycker att det är en snabb och smidig betalningsform som inte krånglar, förutsatt att det finns pengar på kontot. 

QR-kod och Swish 

QR-kod är en vidareutveckling av EAN-koden som är en kod för streckkodsavläsning men innehåller mer information på samma yta. I och med mobiltelefonernas utveckling har QR-koden blivit alltmer tillämpbar. Dessutom erbjuder flera internetbanker QR-kod och BankID för inloggning. Särskilt småföretag som ofta tar betalt via Swish kan dra stor nytta av tekniken, då QR-koder som kopplas till Swish snabbar upp betalningarna avsevärt. Dina kunder behöver inte knappa in ett långt telefonnummer vid betalningen – det är bara att scanna koden så hamnar pengarna hos rätt mottagare direkt. 

Hittar den bästa betallösningen 

För att avgöra vad just du och ditt företag behöver, behöver du beakta följande punkter:  

  • Sätt kunden i främsta rummet! De vill att det ska gå snabbt, enkelt och att det ska vara säkert att betala. Dock är deras köpmönster lite olika De som sätter säkerhet i första rummet brukar föredra faktura (och kan välja bort en webshop om betalleverantören inte är välkänd), medan de som vill att det ska gå snabbt och smidigt vill kunna betala med Swish eller kort.  
  • Glöm inte dina leverantörer. De leverantörer du väljer ska handha dina kunders pengar – vilket dina kunder oftast är medvetna om. Ta därför hänsyn till vilket förtroende olika leverantörer har hos dina kunder. Genom att välja en välkänd betalleverantör skapar du trygghet för dina kunder. 
  • Vad kostar det? Det är inte helt lätt att avgöra då kostnaderna skiljer sig åt mellan olika betallösningar. Det finns framförallt tre typer av kostnader som du behöver ha koll på när du jämför olika alternativ: startkostnad, månadskostnad och transaktionsavgift.  
  • Granska utbetalningstiden. Hur lång tid det tar att få in pengar varierar beroende på betallösning och leverantör. Undersök vilka utbetalningstider som gäller hos varje leverantör och fundera på vilken tid som är rimlig för dig. Kanske är det värt att välja en leverantör med högre transaktionsavgifter, om du får pengarna snabbare? 
     

Förhoppningsvis har du nu bättre koll på vad du behöver överväga när du erbjuder betalningslösningar till dina kunder. På CapitalBox hjälper vi gärna till att hitta rätt lösning för just ditt företag.