Skapad den 2019.12.03
Uppdaterad den 2022.06.14

11 marknadsföringskanaler som du kan testa under 2022

De marknadsföringskanaler som är tillgängliga idag utvecklas snabbare än någonsin förr. Det kan vara svårt att hänga med och veta vilken kanal som fungerar bäst för dig. Här är några marknadsföringskanaler som du kan använda - antingen personligen eller online - för att säkerställa att ditt företag uppmärksammas av dina målgrupper.

Ditt företags webbplats

Kunder använder din webbplats för att lära sig mer om din verksamhet men om de inte får svar på sina frågor snabbt, stannar de inte kvar tillräckligt länge för att få reda på svaren. Din webbplats bör ge ett bra första intryck och bör tydligt representera din verksamhet, ditt varumärke och de tjänster du erbjuder på det sätt som du vill.

Pay Per Click (PPC)

Det vara fördelaktig att skapa dina egna reklamannonser med "Pay Per Click” på Google och Facebook/Instagram. De flesta varumärken driver sina kampanjer genom en reklambyrå, men det kan bli kostsamt. Om du bestämmer dig för att testa det själv, se till att du går igenom de supportkurser som alla plattformar erbjuder.

Googles sökannonser kan hjälpa dig att ta kontakt med användare som eftersöker de produkter eller tjänster du erbjuder. Googles displayannonser och annonser på Facebook gör att du kan skapa en efterfrågan och introducera dina tjänster för kunder som kanske inte letar efter dig eller ens vet att du existerar.

Sociala medier

Sociala medier är en stor del av företags marknadsstrategier. Kunderna söker och följer varumärken som de är intresserade av och ett ökat antal användare använder sociala medier för att undersöka om en vara eller ta beslut om ett inköp. Oavsett om du delar innehåll bakom kulisserna på din personliga sida, eller skapar en grupp som involverar din verksamhet, bör du överväga sociala medier i så stor utsträckning som möjligt.

Word of mouth-marknadsföring

Word of mouth-marknadsföring har traditionellt varit en av de mest effektiva marknadsföringskanalerna. Vänner och bekanta utgör en mer tillförlitlig källa än en slipad säljare. Det finns huvudsakligen två metoder för att uppmuntra word of mouth-marknadsföring. Hänvisningsprogram och motiverande onlinerecensioner för olika online-plattformar, som inkluderar Google, LinkedIn och Yelp.

Innehållsmarknadsföring och sökmotoroptimering (SEO)

Innehållsmarknadsföring ger intryck om kunnande och hjälper dig att nå kunder i olika beslutsskeden. Dina poster kan skapa värdefulla relationer och möjligheter för kundidentifiering när personer gör ämnessökningar online. Du kan integrera en strategi för innehållsmarknadsföring genom blogginlägg, gästblogginlägg, webbseminarier eller filmer.

Marknadsföring via e-post

Marknadsföring via e-post är effektivt om du har en lista över kundernas kontaktinformation. Användare har erbjudit sig att få bli kontaktade av dig och är villiga att öppna de meddelanden som handlar om de senaste produkterna, rabatterna och vilka fördelar de får.  Var personlig, håll dina meddelanden korta och se till att dina ämnesrader innehåller en anledning till att användaren ska klicka på den.

Affiliatemarknadsföring

Med affiliatemarknadsföring kommer du att arbeta med, eller belöna en eller flera partners för varje besökare eller kund som tilldelats dig genom partnerns egna marknadsföringsinsatser. Det kan fungera både för produkter och tjänster.

Poddsändningar och annonser i poddsändningar

Poddsändningsbranschen har fortsätter att växa. Beroende på din typ av bransch kan det vara viktigt att överväga reklamannonser i poddsändningar för ditt varumärke.

Partnerskap

Partnerskapsmarknadsföring handlar om att samarbeta med en person eller ett företag eftersom de har en relation med ett område på en marknad som du är intresserad av att sälja till vilket kan leda till nya målgrupper.

Fysisk marknadsföring

Beroende på din bransch och verksamhet kan du prova denna kanal genom att använda antingen: skyltning, gratisprodukter, förpackning, gratis rådgivning, broschyrer, reklamblad, annonstavlor eller till och med sponsra några event

Tv- och radioannonsering

Dur når tusentals människor och det är bra för att nå ut till äldre målgrupper som använder mindre teknik. Beroende på vem du säljer till kan den här kanalen ge värde med varumärkesmedvetenhet.

Hur du väljer den bästa marknadsföringskanalen för din verksamhet

  • Ta reda på dina valmöjligheter och att testa olika kanaler! Här följer en kort lista för att hjälpa dig identifiera vilka kanaler din verksamhet bör testa:
  • Ta reda på vad dina konkurrenter gör. Titta efter verksamheter med liknande storlek, demografi, produkter och tjänster. 
  • Läs marknadsföringsbloggar och gå på branschrelaterade konferenser. 
  • Testa en ny marknadsföringskanal åt gången så att du kan avgöra effekten  
  • Fastställ en testbudget med ett utsett testfönster. Begränsa ditt test till tre till sex månader till att börja med för att se om marknadsföringsinsatserna får något genomslag. Skapa tydliga mål för hur du skulle definiera framgång under denna period.
  • Testa olika typer av innehåll eller kampanjer under denna provperiod. 

Överväg att ta ett företagslån som möjliggör finansiering av din marknadsföring. Kom ihåg att med CapitalBox har du tillgång till flexibel finansiering snabbt och enkelt. Ansök idag om ett företagslån och se hur mycket pengar din verksamhet kan få!