Skapad den 2020.08.10
Uppdaterad den 2020.08.18

Planera din e‑postmarknadsföring

Innan du sätter igång med att skicka ut nyhetsbrev och reklam behöver du göra en plan. Planen hjälper dig att klargöra när du ska göra dina utskick, vad de ska innehålla och hur du ska följa upp dem. 

Om du precis har börjat med e-postmarknadsföring och behöver hjälp med att finansiera din kampanj kan du ansöka om ett företagslån hos oss.  

1. Skicka ut nyhetsbrev – när och hur ofta?

Avsätt några minuter till att skriva ner de datum som är särskilt viktiga för företagets försäljning, så att du får en klar bild av vad du har framför dig. Tänk igenom följande:  

  • Under vilka perioder på året behöver dina kunder dina produkter/tjänster mest? 
  • Brukar du ha en årlig rea? När?  
  • Är det något evenemang på gång där du kan marknadsföra dina produkter eller tjänster? 

 

2. Finns det perioder under året då du behöver hitta på något extra?  

Brukar försäljningen vara sämre under vissa delar av året? Ta i så fall reda på om det finns någon helgdag eller liknande som du skulle kunna utnyttja och skapa en e-postkampanj kring, till exempel julafton, mors/fars dag, halloween etc. 

Om du är lite förutseende och gör en plan för vad du ska skicka till dina potentiella och befintliga kunder och när, så har du större chans att lyckas med din marknadsföring. 

 

3. Vad vill du säga? 

När du har gjort en ungefärlig tidsplan för när du ska göra dina utskick är det dags att skapa innehållet. Man brukar skilja mellan säljande och informativ e-post. Ska ditt utskick marknadsföra något eller vill du informera dina kunder om något intressant? 

Säljande e-post: Ett tidsbegränsat erbjudande där mottagaren uppmuntras att köpa något, anmäla sig till en kurs eller boka biljetter etc. En vanlig metod är att skicka tre olika mail med en veckas mellanrum: 

  • Offentliggörande (av evenemanget/vad du vill att läsaren ska göra, 2 veckor innan) 
  • Påminnelse (1 vecka innan) 
  • Sista chansen (1-2 dagar innan) 

Informativ e-post: Nyhetsbrev etc. som stärker och bygger upp kundrelationen.  

Säljande e-post genererar vanligtvis fler klick, men informativ e-post har en annan viktig fördel. Den talar om för dig vilka intressen dina prenumeranter har. Med den kunskapen i bakfickan kan du följa upp med mer riktade meddelanden till dessa målgrupper. 

 

Sammanfattning 

Om du inte gjort e-postmarknadsföring förut kan det verka lite krångligt, men om du följer stegen ovan blir det betydligt lättare. Med en genomtänkt plan för dina e-postkampanjer och nyhetsbrev kommer du att kunna öka försäljningen, locka nya kunder, och stärka relationen med dina befintliga kunder! 

Om du behöver hjälp med att finansiera din e-postmarknadsföring är du välkommen att höra av dig till oss. Vi erbjuder företagslån med kort handläggningstid.