Skapad den 2019.11.08
Uppdaterad den 2020.06.04

Hur du förbereder ditt företag inför julhandeln

Julhandeln kan bli den mest hektiska perioden för en del små och medelstora företag. Perioden börjar med Black Friday, fortsätter med Cyber Monday och avslutas med julruschen. 

Om du är aktiv inom parti- eller detaljhandel eller logistik, kan den kommande perioden bli avgörande för din försäljning.

Nyckeln till att få ut det mesta av perioden är förberedelse. Vi ska titta närmare på hur du kan förbereda ditt företag för julhandeln.

Planera och sätt upp mål

Att planera i förväg är en viktig del i att driva ett företag året runt. Inför julhandeln är planering inte bara ett val, det är en nödvändighet. 

För att få ut det mesta av perioden kan du fylla på varulagret, optimera din webbplats, anpassa semestrar eller planera längre arbetsdagar. 

I vissa fall kanske du till och med inser att du borde investera tid i ett annat projekt – det sparar också tid för dig som företagare.

Det är mycket att planera, och om du sätter upp rimliga mål (baserade på erfarenheterna från föregående år om det är möjligt) för den här hektiska perioden har du större chans att lyckas. 

Några av de vanligaste sakerna som små och medelstora företag kan göra för att förbereda sig för Black Friday, Cyber Monday och julruschen är:

Fylla på varulagret

Lagret är väldigt viktigt, framför allt om din verksamhet är inom detaljhandeln. Du vill inte att varorna tar slut i sista minuten så att du går miste om pengarna du skulle ha tjänat om lagret inte hade sålt slut. 

Det kan vara svårt att veta vad du ska fylla på lagret med inför julhandeln, och vilka varor du ska köpa in mer och mindre av. 

Titta om möjligt på försäljningen från föregående år och kontrollera dina konkurrenter. Det kan hjälpa dig att förutse efterfrågan.

Utveckla en marknadsstrategi

När du tar fram en marknadsstrategi är det viktigt att få ditt företag att synas.

Tänk på julhandeln som ett tillfälle att skapa en kreativ, hjärtlig och varm marknadskampanj. Gör den iögonfallande – det kan ge dig nya kunder.

Se till att du vet allt om dina kunder och var de får sin information ifrån. Med den kunskapen kan du ge dem rätt meddelande i rätt kanal.

Ta reda på vad dina huvudsakliga konkurrenter gör. Det är ett bra sätt för att få inspiration och se till att du lanserar din marknadskampanj vid rätt tillfälle. 

Anställa och utbilda extrapersonal

Om du förutser ökad försäljning är det också bra att fundera på om ditt nuvarande team klarar av den extra arbetsbelastningen. Om du kommer fram till att ditt företag behöver extra personal är det bäst att börja anställnings- och utbildningsprocessen i tid. 

Genom att anställa och utbilda extrapersonalen i tid, hjälper du din fasta personal. Då slipper du stressen med att utbilda extrapersonalen mitt under brinnande högsäsong.

Om du börjar tidigt har du också bättre möjligheter att gå igenom ansökningarna. Det gör att du kan bygga upp ett bra och fungerande team för ditt företag. På så sätt kan ditt företag erbjuda en utmärkt service till kunderna under den här perioden. 

Kom ihåg att nöjda kunder kommer tillbaka för att handla mer.

Ta hand om ditt företags kassaflöde

Vissa företag når sin toppförsäljning under perioden innan jul, medan andra kan uppleva en nedgång.

Dåligt kassaflöde är en av de huvudsakliga anledningarna till att små och medelstora företag går omkull. Det är därför viktigt att vara medveten över om din verksamhet är säsongsbunden och förbereda för det. Annars kan du utsätta ditt företag för en onödig risk.

Letar du efter enkel finansiering för ditt företag kan du ansöka om företagslån. Med CapitalBox får du tillgång till flexibel, snabb och enkel finansiering. Skicka in din ansökan idag och se hur mycket ditt företag kan få låna!

Om du hanterar ditt företags kassaflöde i tid slipper du börja det nya året med underskott. Att ha pengar i kassan hjälper dig att klara svåra situationer bättre. 

Planering och tidigt agerande gör att du kan förutspå och vara beredd på eventuella underskott i ditt företag.