Skapad den 2020.07.06
Uppdaterad den 2020.07.06

Få kontroll på dina konkurrenter

Vi lever i en extremt konkurrensutsatt värld, så oavsett hur din affärsidé ser ut finns det förmodligen en mängd andra företag som erbjuder något liknande. Det här kan låta nedslående, framförallt för entusiastiska startup-företag som vill vara ensamma om sina banbrytande och fantastiska affärsidéer. Men är det verkligen en fördel att inte ha några konkurrenter? Nej, i de flesta branscher är det faktiskt tvärtom. Skälen till detta är många: 

  • Att det finns andra företag som gör samma sak som du visar att det finns en efterfrågan på din produkt.  
  • Att introducera en ny produkt på marknaden och upplysa människor om hur den fungerar är dyrt. Så om någon annan har gått före har de förmodligen redan gjort det jobbet åt dig. Det är en stor fördel: När du marknadsför din produkt vet dina potentiella kunder redan vad du talar om och du kan gå rakt på sak och lösa deras problem, dvs. tjäna pengar. 
  • Nöden är uppfinningarnas moder. Om det inte fanns konkurrens i världen hade vi fortfarande kört omkring i svarta T-Fordar och skrivit med gåspenna. Konkurrenter hjälper dig att vara på tårna, så försök att se det positiva i att de finns. Även om de kan orsaka en hel del stress 😊. 

Om det inte tycks finnas några konkurrenter alls bör du vara misstänksam. Ställ dig följande frågor: 

  • Kan det vara så att det inte finns någon efterfrågan på din produkt?  
  • Är kundernas behov löst på något annat sätt? Att det inte funnits någon bokhandel i kvarteret på flera år betyder inte nödvändigtvis att det är läge att öppna en idag. Mer troligt är att de butiker som fanns här en gång i tiden tvingats stänga på grund av att de inte kunde konkurrera med näthandeln och större butikskedjor.  

Här är några tips på hur du skaffar dig information om dina konkurrenter: 

1. Googla. Och gör det grundligt. Sök på alla möjliga branschtermer och sökord och kolla inte bara sökresultaten på första sidan. Sök även i branschregister som Alla bolag eller Eniro. På Google och Eniro kan du visa sökresultatet på en karta över ditt område.  

Prova också att stänga av alla annonsblockerare i webbläsaren under några dagar. Dagens sökmotorer registrerar vad du söker på, så inom kort kommer annonser om liknande produkter och tjänster att dyka upp på alla möjliga sajter när du är ute på nätet. Med ett klick kan du sedan skaffa dig värdefull information om vilka dina konkurrenter är, hur deras kampanjer och landningssidor ser ut m.m.  

2. Kolla runt på sociala medier. Med tanke på hur mycket pengar företag spenderar på annonser på Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram etc. är chansen minst sagt stor att du kommer att hitta dina konkurrenter där. Håll ögonen öppna och klicka på ”Följ” när de dyker upp på skärmen. 

3. Besök branschmässor och delta i konferenser. Att besöka mässor kan vara särskilt värdefullt. Gå runt bland montrarna och se hur konkurrenterna presenterar sina produkter och behandlar kunderna. 

4. Gå med i branschföreningar, diskussionsforum, intressegrupper etc. och kolla upp om det finns några företag som erbjuder liknande produkter som du gör.  

5. Prata med dina leverantörer. Att ha en bra relation med dem är aldrig fel. De kommer förmodligen inte avslöja några detaljer om dina konkurrenter, men de har ingen anledning att dölja vem som använder eller beställer vissa produkter.  

6. Prata med dina kunder. Vilken leverantör de använde tidigare och varför de kommit till dig kan ge viktiga ledtrådar, både om deras behov och vad konkurrenterna erbjuder (det finns förmodligen en anledning till att kunden anlitat dig). 

7. Prata med dina anställda, om du har några. De kanske vet saker och ting om branschen som du inte känner till. Ju större nätverk du har, desto bättre. 

Förhoppningsvis kan denna lilla guide hjälpa dig att få bättre kontroll på dina konkurrenter. Men lägg inte alltför stor vikt vid vad de sysslar med. Och kopiera inte allt de gör. Fokusera på det du är bra på och sådant som direkt påverkar framgången för ditt företag – som att ge bästa möjliga service till dina kunder.