Det ska vara ROLIGT att expandera sitt företag

2020-01-20
5 ting, du kan gøre for at vokse din forretning og have det sjovt, mens du gør det

Om du vill expandera ditt företag måste du inse att även du som person måste växa. Vare sig du vill det eller inte så kommer du som företagare att utsättas för situationer som du inte har full kontroll över.

Vi har alla säkert fått höra att "Det är inte meningen att det ska vara roligt att jobba. Det är därför det kallas Jobb." Resultatet är att om man ser någon som har roligt på jobbet så tror vi att det är för att de inte gör det de ska. Forskning visar dock att denna negativa syn på arbete är helt felaktig.

Ta en titt på vår lista och se om vi kan ändra din inställning till nöje och arbete:

1. Inställning

Din inställning är i princip samma sak som ditt perspektiv. Din inställning påverkar hur du betraktar världen, hur du ser på dig själv, hur och vilka rutiner du har med tanke på dina övertygelser och värdegrunder.

Forskare delar upp inställningar i fasta inställningar och dynamiska inställningar. Med en fast inställning förlitar du dig på din inbyggda förmåga och tror inte att din förmåga kan ändra sig. En dynamisk inställning är en inställning öppen för nya kunskaper. Det är en lärande inställning.

Med en dynamisk inställning tror du att du kan ändra din syn på världen och att saker och ting kan ändras. Att utveckla och upprätthålla en dynamisk inställning kan vara något av det bästa du kan göra för ditt företag. Under din utveckling som företagare kan en dynamisk inställning påverka ditt beteende.

Här kommer några övningar som kan hjälpa dig att övergå till en dynamisk inställning:
 

  • Fokusera på inlärning och utveckling, inte på inbyggd förmåga. 
  • Gör många misstag, tidigt och ofta.  Se bara till att du inte upprepar samma misstag. 
  • Försök igen  
  • Fokusera på små förbättringar längs vägen
  • Hitta en mentor eller handledare  
  • Pröva, säg att du experimenterar och se om du tycker det fungerar bra  

2. Vänskap

Genom att bygga starka relationer i arbetet går det lättare att nätverka. Och detta kan hjälpa dig och ditt företag att få lån.
 

Dessutom blir det roligare att gå till jobbet om man utvecklar meningsfulla relationer. Dina kollegor vet mer om den dagliga driften av ditt företag än någon annan. Med starka band kan man skämta med varandra och skapa en trevlig stämning på arbetsplatsen. På så sätt blir jobbet roligare.

3. Upprätthålla balansen mellan arbete och privatliv

Att starta företag och se till att det växer är aldrig lätt. Din tid och din uppmärksamhet är dina mest värdefulla tillgångar. Vi vet alla att det alltid finns mer att göra och att det bara finns ett begränsat antal timmar om dagen.

Att prioritera målsättningar och sätta gränser ger oss större chans att uppnå och upprätthålla balansen mellan arbete och privatliv.

Världen rör sig blixtsnabbt omkring oss men trots det så är det viktigt att se till att man har tid att slappna av och tänka efter. Ibland kan de bästa idéerna komma under träning eller vid avkoppling på semester. Att hitta den rätta balansen kan också göra det lättare att hitta de rätta svaren på problem på arbetet.

4. Strategi

Nästa steg skulle vara att definiera en strategi för hur du expanderar ditt företag. Detta blir din plan för att uppnå din vision med företaget, sätta upp mål, prioritera målsättningar, konkurrera på ett framgångsrikt sätt samt uppnå bästa möjliga ekonomi.

Dina huvudmål när det gäller din företagsstrategi skulle kunna vara att uppnå:

  • Anpassa produkterna efter marknaden – Se till att det du erbjuder är vad kunderna vill ha.
  • Lönsam leverans - Bestäm hur du ska kunna leverera din produkt på ett lönsamt sätt i större kvantiteter.
  • Skalbar marknadsföring - Nå fler och fler människor och få dem att bli kunder på ett konsekvent, pålitligt och lönsamt sätt.

5. Genomförande

Nu när du har rätt inställning, ditt team är fantastiskt, du har räknat ut ett sätt att lägga arbetet åt sidan ett tag och du har en tydlig plan för hur man expanderar sitt företag kan du börja implementera dina idéer.

Men det kan vara svårt att få saker och ting gjorda. Oroa dig inte, vi har några tips som vi kan dela med oss av som gör att du kan bocka av fler uppgifter från din Att-göra-lista:

  • Lös effektivt eventuella problem med så lite ansträngning som möjligt. Dra upp en Att-göra-lista varje dag.
  • Gör de svåraste uppgifterna först.
  • Sätt upp ett system.
  • Fokusera på en sak i taget.
  • Ta beslut på 60 sekunder.